Open dag

Vandaag naar de open dag van de NHL geweest. Het was er vrij druk, maar doordat er direct een folder met plattegrond werd aangeboden had ik de stand van Pedagogiek al snel gevonden.

Waarom Pedagogiek?
Tijdens de PABO kreeg ik problemen met grote groepen/klassen. Als ik voor een grote groep sta voel ik mij niet op mijn gemak. Eigenlijk is dat altijd al zo geweest als ik denk aan het houden van een spreekbeurt op school. Niets voor mij. Al dagen van te voren zo zenuwachtig als wat. En dat gebeurde natuurlijk ook als ik voor de klas stond. Blijkbaar ben ik er (nog) niet overheen gegroeid. 

Al met al kwam het er op neer dat ik de nodige gesprekken met verschillende mensen op school ben aangegaan en hierbij werd mij geadviseerd om eens naar Pedagogiek te kijken. En hoe meer ik erover te horen en te lezen krijg, hoe meer het mij gaat aanspreken.

Maar nu weer terug naar de open dag. Bij de stand aangekomen direct mijn vragen afgevuurd op een van de aanwezige studenten. Wat hoe zijn de roosters, hoe zijn de lessen, hoe zijn de klassen, hoe is het huiswerk en hoeveel boeken gebruik je daadwerkelijk? Gelukkig kon zij mij daar allemaal antwoord op geven. Al was het wel even denken hoe het ook al weer in het tweede jaar was, het bleek dat ze in het laatste (vierde) jaar zat. Dan is het tweede jaar zeker al even geleden!

Maar gelukkig wist ze mijn vragen te beantwoorden. En de antwoorden waren wat ik had verwacht: vrij grote groep tijdens de colleges, 1 keer per week in een kleiner groepje studieloopbaanbegeleiding (SLB). Daarnaast verschillende trainingen, waarbij ook de groep kleiner is. De roosters verschillen per periode. Zo kan het zijn dat je de ene periode maar voor twee dagen op school hoef te komen, en de andere periode over de hele week lessen heb staan. Het huiswerk wordt per les aangegeven en ook pas in de les aangegeven. Dus niet vooraf alles op papier. Maar als je de docenten er naar vroeg, was de kans groot dat je wel een overzicht kon krijgen. Dat is mooi, want dan kan ik op tijd de teksten door gaan lezen! (heb ik wel nodig om alles door te kunnen nemen, langzame studielezer) Over het gebruik van de boeken verschilde de meningen. De ene student had alle boeken gebruikt, de andere had nog niet eens de helft ingekeken. De boeken die sowieso werden gebruikt zijn de algemene pedagogiek boeken, dus die moet ik zeker aanschaffen.

Na het gesprek met de studentes (er mengde zich nog een in het gesprek) heb ik een rondje door de school gelopen en ben ik bij enkele stands aangelopen. Naast de stand van de DUO over de nieuwe langstudeerdersregel, waar nog niet meer over bekend was, ook naar de stand van Leeuwarden Studiestad. Helaas blijkt er in Leeuwarden nog geen overkoepelende organisatie te zijn voor studentenkamers. Wel hadden ze een paar websites voor mij, deze ga ik nog bezoeken.

Na een half uur wachten en rondlopen in het centrale gedeelte van de school liep ik terug naar de stand van Pedagogiek, waar een rondleiding plaats ging vinden. Na een kort gesprek met een van de docenten gingen alle belangstellende naar een collegezaal. Daar werd een korte voorlichting gehouden over de Social Studies, waar Pedagogiek onder valt. Veel extra informatie heb ik hier niet gekregen, maar eventuele vragen konden daar beantwoord worden.

Mijn inschrijving heb ik al een paar weken geleden gedaan, zonder eerst de open dag te bezoeken. Maar deze dag heeft mijn keuze alleen maar versterkt. Afwachten wanneer ik mijn boekenlijst en de andere papieren krijg. Dan kan ik daar mee verder.

Geef een reactie

