Wind waait, gemaal draait

Het is als ik zo naar buiten kijk best een mooie dag. Een blauwe lucht met wat plukjes aan wolken, niet eens zo heel veel. Echter gaan ze wel heel snel voorbij.
Met reden, want op dit moment staat er volgens buienradar.nl een windje van 6 Bft, maximaal 50 km/u. Valt dus wel wat mee.
Echter heeft het de afgelopen dagen zoveel regent dat het land het water niet meer kwijt kan. Doe daar een noordwestenwind bij met op dit moment schaal van 9 bft, dan kan je spreken van een noordwesterstorm. In het Groningse plaatsje Tolbert zijn er ontruimingen aan de gang, omdat er kans is op het overstromen of het doorbreken van de dijk aldaar.
Maar dat is niet het enige gebied waar er problemen rijzen, ook in de omgeving van Dordrecht, Papendrecht en Alblasserdam zijn er problemen door het water. Zo staan er al enkele polders van de Biesbosch onder water, voor het eerst in 17 jaar!
Ook de berichten van Noord Oost Friesland hou ik in de gaten, volgens de telegraaf zijn daar ook problemen, maar sinds half 11 hebben ze daar niet meer over bericht.
Ik heb in zowel Zuid-Holland als in Noord-Oost Friesland familie wonen, dus daarom hou ik de berichten in de gaten. Gelukkig lijkt ik voorlopig veilig te zitten hier in Leeuwarden. Tenminste voor het water, voor de gevolgen van de storm moet ik wel oppassen… omgewaaide bomen en het meest opmerkelijke: een kapot gewaaide oliebollenkraam.

Geef een reactie

