Het verversingssyndroom

Het is raar hoe een paragraaf in een lesboek je kan doen denken aan een relatie die je hebt gehad. En dan vooral je gedrag in deze relatie.

Mijn ex vond dat ik erg plakkerig was en heel erg veel bevestiging vroeg. Waarschijnlijk heb ik inderdaad vaak om bevestiging gevraagd. En nu weet ik ook waarom: het is iets typisch vrouwelijk, namelijk het verversingssyndroom!

Het verversingssyndroom houd in dat een vrouw steeds om bevestiging vraagt omdat zij dit nodig heeft om zich veilig te voelen. Een vrouw gebruikt haar psychische kracht om bescherming te bieden. Een man gebruikt hiervoor fysieke kracht, wat bij de vrouw minder is. Hierdoor voelt een vrouw zich ook sneller onveilig dan een man.

Of te wel: het feit dat ik steeds bevestiging vroeg is onderdeel van het primaire gedrag van een vrouw om zich te beschermen en veilig te voelen. Dus iedere vrouw zal vaker om bevestiging vragen dan de gemiddelde man.

Weer wat geleerd!

Geef een reactie

