Visiestuk

Een onderdeel van de afstudeerfase is het schrijven van een visiestuk.

Klinkt natuurlijk heel logisch dat je als toekomstig Pedagoog moet weten hoe je over bepaalde onderwerpen denkt. Maar welke onderwerpen spelen en nu precies? EN wat is van toepassing voor de pedagoog?

Die laatste vraag vindt ik met name lastig. Dit komt waarschijnlijk doordat ik een jaar lang gecombineerd les heb gehad met de opleidingen CMV en MWD. Dit was in mijn eerste jaar op de opleiding en voor mij zijn de opleidingen door elkaar gaan lopen. Ik merk dat ik nog steeds mij de vraag moet stellen: “Hoe beïnvloed dit de kinderen?” Deze vraag is denk ik de vraag die iedereen die met kinderen werkt of wil gaan werken zich moet afvragen. Ook wanneer de link met kinderen niet heel duidelijk is. Bijvoorbeeld bij het wel of niet sluiten van een ziekenhuis, het openhouden van een supermarkt in een klein dorp, een nieuwe verkeersregel of hoe er wordt omgegaan met radicalisering.  Door deze vraag te stellen krijg je als pedagoog een duidelijker beeld van wat je visie is. Je visie op een bepaald onderwerp, maar ook je visie als pedagoog en als persoon.

Vanuit mijn opleiding worden actuele onderwerpen aangedragen in de vorm van colleges. Voor iedere college is een docent gevraagd om over een actueel onderwerp te praten. Inmiddels hebben we colleges gehad over de transitie en transformatie, het passend onderwijs, anti-pest programma’s en burgerschapsvorming. Allemaal actuele onderwerpen waar ook zeker iets over valt te zeggen en te denken. Er zijn echter ook onderwerpen die nog niet speelden toen deze lessenserie werd voorbereid. Een voorbeeld hiervan is het wetsvoorstel van de CDA om opa’s en oma’s na de echtscheiding van hun kind meer mogelijkheden en recht te geven op een omgangsregeling met de kleinkinderen. Publiciteitsstunt voor de verkiezingen? Zou kunnen.

Maar wat vindt ik er als pedagoog van?

Later meer…

studiebolletje

Geef een reactie

