GTD – update

Lange tijd geleden schreef ik over Getting Things Done (GTD). Dit is een productiviteitsmethode van David Allen. In diezelfde periode heb ik ook zijn boek Getting Things Done gelezen. (lees hier meer over zijn methode) Verschillende onderdelen van zijn methode spraken mij erg aan en heb ik uitgeprobeerd. Maar ze bleken niet allemaal bij mij te passen.

De onderdelen die ik op dit moment gebruik zijn het werken met projecten en to-do-lijsten. Deze onderdelen heb ik opgenomen in mijn planner. In mijn blogserie over mijn planner worden deze onderdelen verder uitgewerkt.

Andere dingen die ik gebruik zijn de 2-minuten regel en de wekelijkse review.

De 2-minuten regel houd in: Alles wat je in 2 minuten kan doen, doe je gelijk. Alles wat langer duurt komt op je to-do-lijst. Het klinkt als een simpele en duidelijke regel, maar ga maar eens bij jezelf na: hoe makkelijk ga je van de ene taak in de andere over? En hoe snel vergeet je dat ene ding af te maken waar je al mee bezig was voordat je werd gestoord? Daarom schrijf ik al mijn to-do’s die langer dan een paar minuten duren of die ik beter niet kan vergeten op. Op die manier kan ik altijd nagaan of alles wat moest gebeuren is gedaan.

Om na te gaan of alles is gebeurd, maar ook om te kijken wat er de komende tijd moet gebeuren is er de wekelijkse review. Het doel van dit moment is dat je alle mogelijk plaatsen langs gaat waar taken kunnen liggen. Denk bijvoorbeeld aan je inbox van je mail, maar ook die van je whats-app, je smsjes en voicemail. Maar ook je papieren inboxen horen erbij: je post, de bonnetjes van afgelopen week en je notitie’s, hoe groot of klein ze ook zijn. Samen met je agenda’s, kalenders en waar je verder nog afspraken kan heb staan horen erbij.

Al deze dingen verzamel je en verwerk je. Zo schijf je bijvoorbeeld naar aanleiding van één email op je to-do-lijst dat je een cadeau moet kopen voor je vriendin, de datum van het feest in je agenda en bepaal je je budget voor het cadeau met het bankafschrift dat je eerder die week binnen hebt gekregen. Door alles op een vaste plaats op te bergen, kan je dit heel makkelijk doen.

Doe ik dit iedere week? Ik moet eerlijk bekennen: Nee, sommige dingen doe ik dagelijks en andere dingen doe ik veel te weinig. Maar op dit moment weet ik wat ik moet doen en wanneer. En dat scheelt een hele boel.

En als ik een nieuwe lijst heb gemaakt: dan loopt mijn hoofd een stuk minder over. Misschien heeft deze uitspraak daar wel mee te maken:

2015-04-22 21.42.15

Groetjes,

Studiebolletje

Geplaatst in: GTD

Geef een reactie

