Planner – agenda

De kern van een planner is meestal de agenda. Voor velen het deel waar de afspraken worden geschreven, maar voor velen nog veel meer! In mijn planner heb ik twee agenda delen: een maandoverzicht en een week overzicht.

Weekoverzicht

Week op 1 pagina

Over dit weekoverzicht schreef ik een paar dagen terug ook al even, omdat hij nu te downloaden is.  Dit weekoverzicht is in “planner-termen” een WO1P, oftewel een week op 1 pagina. Dit betekend dat je de hele week op een bladzijde kan zien.

De dagen van de week zijn in deze WO1P verdeeld in halve uren van 7:00 tot 22:00. Deze verdeling is ontstaan omdat ik tussen deze tijden meestal wakker ben en dus dingen kan doen. Na 22 uur ben ik misschien nog wel wakker, maar dan is het echt tijd-voor-mijzelf en dat wil ik niet meer hoeven plannen.

De verdeling in halve uren is omdat ik regelmatig afspraken had dit op het hele of halve uur beginnen. Wanneer een afspraak op een andere tijd begint, dan schrijf ik het er simpel weg bij. Bij alle afspraken geef ik met behulp van een lijn aan hoelang de afspraak duurt. Hierdoor wordt het makkelijker om te zien hoeveel tijd je aan de verschillende afspraken kwijt bent en hoeveel tijd je nog overhoud voor andere dingen.

In het voorbeeld is het vakantie, dus staan er nog geen tijden ingeschreven. In drukkere weken plan ik bijna alles, tot aan de momenten waarop ik lunch aan toe.

Maandoverzicht

Maand op 2 pagina's

Maand op 2 pagina’s

In mijn agenda heb ik ook alle maanden van het jaar. In planner-termen is dit volgens de MO2P (maand op 2 pagina’s) indeling. Deze gebruik ik om verschillende redenen. De belangrijkste is het feit dat het heel veel papier (en dus ruimte en gewicht) scheelt met het meesjouwen van alle weken zoals hierboven. Op dit moment heb ik slechts 15 weken in mijn planner.

Een ander voordeel van de MO2P is het overzicht dat je krijgt. In een oogopslag kan je zien welke dagen rustig zijn en waar je nog wat kan afspreken, maar ook de dagen waar je beter even niets (extra’s) kunt plannen. In mijn MO2P heb ik ook de vakanties en feestdagen staan. Daarnaast heb ik als student ook de tentamenweken en andere bijzondere dagen vanuit school aangegeven. Altijd handig om te weten waar je aan toe bent en wanneer je misschien voor een dichte deur kan staan.

Overzicht bewaren

Het nadeel van deze twee verschillende inserts is dat ik een afspraak wel in het ene deel opschrijf en vergeet om dit ook in het andere deel te doen. Om gemiste afspraken te voorkomen vergelijk ik regelmatig beide delen. Meestal wekelijks. Dit is deel van mijn wekelijkse review, een onderdeel van de GTD-methode.

 

Ik hoop dat het duidelijk is hoe is deze delen van mijn planner gebruik. De volgende keer ga ik verder in op wat ik gebruik als ik meer focus nodig heb op één dag.

Groetjes,

Studiebolletje

Geef een reactie

