Visiestuk 2.0

Eerder dit jaar schreef ik het schrijven van een visiestuk voor school. Alle berichten zouden te vinden zijn onder de tag “visiestuk”, maar snel daarna bleef het stil. Uiteraard is gebleken dat ik in die periode niet goed in mijn vel zat en teveel hooi op mijn vork had genomen. Maar die tijd ligt achter ons! En nu is het tijd voor een nieuw stuk en een nieuw thema.

Mijn visiestuk 2.0 gaat over de vondelinge luikjes zoals die door stichting de beschermde wieg worden aangeboden in Nederland.

Het dilemma wat op dit moment centraal staat is het recht op leven vs het recht op afstamming. Dit dilemma speelt niet alleen onder pedagogen, maar ook in de politiek. Er zijn bijvoorbeeld al diverse kamervragen over gesteld.

Ik ben van mening dat het recht op leven zwaarder weegt dat het recht om te weten van wie je afstamt. Ik heb echter nog te weinig informatie over de invloed van het ontbreken van informatie over je afkomst op de ontwikkeling van een kind. Ik ben bekend met verschillende bronnen die aangeven dat je etnische afkomst de ontwikkeling beïnvloeden. Maar wat als je die afkomst niet weet? Zonder deze informatie kan ik mijn standpunt onvoldoende onderbouwen.

Daarnaast ben ik opzoek naar pedagogen en literatuur waarin een standpunt over het faciliteren van het anoniem te vondeling leggen van een kind wordt ingenomen.

De komende tijd hoop ik antwoord te krijgen op bovenstaande vragen. Maar voor nu de vraag: Wat vind jij van de vondelingenluikjes in Nederland? Laat het mij weten in een reactie.

Meer informatie over de luikjes is te vinden op Stichting Beschermde Wieg :: Liefde voor Leven

Geef een reactie

