de VoorleesExpress

Sinds enkele weken ben ik vrijwilliger bij de VoorleesExpress. Dit is een landelijk project waarbij vrijwilligers in de thuissituatie gaan voorlezen aan kinderen met een taalachterstand.

Ik lees voor bij een gezin met 4 kinderen in de leeftijd van 4 tot 12 jaar. Officieel kom ik voor het dochtertje van 4, maar haar grote broers en haar vader doen ook graag mee. Het is heerlijk om te zien hoe actief en interesseert ze zijn.

Meestal lees ik eerst een verhaal voor iedereen voor en daarna nog eens aan de kleine dame. Terwijl ik voor de tweede keer voorlees, gaan de broers aan hun huiswerk met behulp van hun vader. Wanneer ze er niet uitkomen, dan komen ze naar mij. Daarna lezen de broers een verhaal voor. Soms is dit een van de verhalen die ik heb voorgelezen, maar soms iets wat ze zelf hebben uitgekozen.

Over enkele weken ga ik met het gezin naar de bibliotheek en daarna moeten ze zelf voor de boeken zorgen. Hierdoor kunnen ze zelf boeken zoeken die ze leuk vinden. Daarnaast is het de bedoeling dat er een vast ritueel ontstaat, waarin ze lekker bezig zijn met het lezen van boeken, het maken van huiswerk en gezellig samen spelletjes doen. Want ook dat laatst draagt bij aan de taalontwikkeling.

Het gezin is afkomstig uit Jemen en hierdoor is er soms sprake van een taalbarrière. Want ‘zo stijf als een hark’ hoe leg je dat uit?

Geef een reactie

