Vondelingenkamer

Toen ik mijn visiestuk ging schrijven was het een populair onderwerp: vondelingen. Populair… beter gezegd een actueel thema. Dit doordat er in korte tijd meerdere vondelingen en babylijkjes waren gevonden. Gelukkig voor de kinderen, maar helaas voor de actualiteit van mijn stuk kwamen er geen nieuwe berichten meer naar buiten.
In de tussentijd schreef ik mijn stuk, leverde het in, verbeterde het, leverde het nog een keer in en kreeg de punten toegekend. Al die tijd bleef het stil.
Tot vandaag.

Vanmorgen werd bekend dat vorige week een kindje is afgestaan nadat een moeder contact had gelegd met de stichting achter de vondelingenkamers. Dit is de eerste keer dat de moeder na gesprekken niet direct alsnog besloot om haar kind te houden. Hier kan je er meer over lezen.

In de loop van de dag kwam nog een ander stuk naar buiten, dat kan je hier lezen. De titel van dit stuk is iets misleidend, want bij hoe loopt het af met de moeder die haar kind afstond? doet mij denken aan haar lichamelijk en psychische gesteldheid en de reactie van haar omgeving. Het is stuk echter gericht op een groter maatschappelijk thema, namelijk de vraag of haar daad strafbaar is. De meningen zijn hierover verdeeld. Ik volg de discussie zeker op de voet. Wordt dus vervolgt.

Voor meer berichten over het thema visiestuk, klik hier!

Geef een reactie

