Pijnlijke stilte

Bijna twee maanden geleden was ik weer actiever geworden met het plaatsen van berichtjes. Maar daarna was het plotseling weer stil. Helaas was er geen leuke reden hiervoor, het was zelfs niet dat ik het te druk had met mijn scriptie.

De afgelopen anderhalve maand heeft voor mij in het teken gestaan van hevige buikkrampen, bezoeken aan huisarts en drie keer in drie weken naar de spoedeisende hulp omdat ik het niet meer hield. Tussen de bezoeken door lag ik dubbel van de pijn op bed of hing ik uitgeput op de bank.

Inmiddels zijn er met behulp van onderzoek meerderen mogelijke oorzaken uitgesloten. Zo was mijn blinde darm toch echt niet ontstoken, keurde de gynocoloog ook alles goed en waren er geen stenen in mijn organen te zien. Een paar keer ben ik met laxeermiddelen en pijnstillers naar huis gestuurd.

Zo ook het laatste bezoek aan de seh. Maar deze keer was er ook een mogelijke oorzaak: een spontaan ontstaande prikkelbare darm. Zoek dat maar op op thuisarts.nl was het advies. Verschillende punten die worden genoemd gaven een klik. Om dit verder uit te zoeken heb ik via de huisarts een verwijzing naar een diëtist gevraagd. Daarnaast ook een afspraak bij de internist gekregen (op tijd door de vele bezoeken aan de seh)

De internist bevestigde het vermoeden van pds (prikkelbare darm syndroom), maar laat nog wat onderzoek doen. Daar ben ik heel blij mee, want ik heb het gevoel dat pds synoniem staat voor “alle darmproblemen waar we geen oorzaak voor kunnen vinden”. Naast het bloedonderzoek heb ik ook twee specifieke middelen voor pds voorgeschreven gekregen. Het is afwachten wat het effect is. Volgens de bijsluiter moet er binnen twee weken effect zijn…. nog even doorbijten dus.

In de tussentijd mag ik geen melkproducten, dus wie weet er goede alternatieven? Ik hoor het graag.

Tot de volgende keer, dan kunnen jullie meer lezen over een wetterhoun genaamd Jet. Lezer op Instagram hebben haar al voorbij zien komen.

Geef een reactie

