Zelfbeeld

In december had ik het geluk dat ik naar de VvE lunch van de gemeente Lelystad mocht. Deze lunch stond in het teken van het VVE programma van Lelystad en de goede beoordeling die zij hier op het gehad van de onderwijsinspectie. Tijdens de lunch werd er een toelichting gegeven op het rapport door onderwijsinspecteur waarna Steven Pont een lezing gehouden over het zelfbeeld. Dit was zeer inspirerend.

Stukjes klei

Hij ziet het zelfbeeld als een uit losse klei beeldjes geboetseerd geheel. Deze klei deeltjes zijn afkomstig van de indrukken die personen achterlaten op het kind. Voorwaarden om deze indruk achterlaten is dat het kind in relatie staat met de volwassenen.De kleideeltjes zijn afgeleid van het gedrag van de volwassenen naar het kind. De volwassene oftewel het rolmodel is hierin bepalend. Het gedrag dat het kind op jonge leeftijd heeft gezien of ervaren heeft op latere leeftijd grotere invloed op het zelfbeeld van het kind.

Boek

Deze visie inspireerde mij zeer en daarom heb ik ook het boek “Mensenkinderen! De zeventien belangrijkste ontwikkelingsgebieden van kinderen tussen de nul en vier jaar” van Steven Pont gekocht. Het ligt op mij te wachten om gelezen te worden.

Geef een reactie

